Næste år kan du tage en tur i en flyvende bil – i Kina

Christina Boutrup har som en af de første nogensinde fløjet i en flyvende taxi i Kina. Foto: China Experience

I Kina er de flyvende biler på vingerne, og fra næste år kan man betale for at få en tur i en flyvende taxa. Men mens de første førerløse, flyvende taxier er begyndt at lette med passagerer i Kina, så er spørgsmålet, hvornår kommer de til Danmark?

”Forestil dig en fremtid, hvor du kan booke en flyvende bil på en app, som kan flyve dig fra A til B, eller at en drone kan levere din frokost på toppen af din kontorbygning.”

Sådan indleder forfatter og Kina-analytiker Christina Boutrup sin artikel om selv samme emne, efter hun som en af de allerførste har prøvet at flyve i en autonom drone, altså en flyvende taxi uden pilot, i Kina.

Og så er det åbenlyse spørgsmål på manges læber, hvornår kommer det til Danmark? Og hvorfor skal vi have det?

Til International Drone Show i H.C. Andersen Airport kan man netop dykke ned i den nyeste droneteknologi samt emner som Advanced Air Mobility – altså flyvende taxier.

Men hvordan kommer det til at foregå? Og hvad gør de lige de så godt i Kina, siden de er lykkedes med det allerede? Få eksperternes svar her.

En del af den kollektive transport
Martin Winther Andersen, ejer og stifter af Copenhagen Helicopters, spår i podcasten Robotterne Kommer, at de flyvende taxier i en eller anden form vil komme til Danmark i løbet af det næste årti. Altså fra 2030.

Sammen med blandt andre Lars Illum Jørgensen fra UAS Denmark Test Center kigger de på, hvordan den nye transportform vil og kan fungere i fremtiden.

– I løbet af det næste årti bliver det her en større og større del af den kollektive transport. Så du kan gå ind i din app, ligesom vi har rejseplanen i dag, hvor du kan se, hvornår toget, metroen eller letbanen går, og finde de elektriske fartøjer, som kan indgå i din rejseplan, fortæller Martin Winther Andersen.

Men kan det så løbe rundt økonomisk?

– Vi har lavet nogle beregninger hos Copenhagen Helicopters, og vi ville kunne producere en flybillet i slutningen af 2030, som koster det samme som en togbillet, hvis togbilletten ikke er statsstøttet, forklarer Martin Winther Andersen.

Og transportbehovet bliver kun større i fremtiden, så man er nødt til at kigge på andre løsninger, mener Lars Illum Jørgensen.

– Den store udfordring for branchen er at vise, at det er sikkert, og at der kan komme en business-case ud af det. Tallene er der faktisk, hvis man regner det igennem. Hvis man kan få de her 1000 droner eller flyvende taxier i luften, og de er i luften hele tiden og flyver frem og tilbage, så kommer man ned i en pris, som er yderst konkurrencedygtig, uddyber han.

En prioritet i Kina
I foråret prøvede Christina Boutrup en flyvende taxi som en af de første nogensinde.

Det foregik på en nedlagt lufthavn i et lukket område, men i den nærmeste fremtid kan folk betale for en tur fra A til B. Og det skyldes særligt den velvilje, som staten viser virksomhederne.

I 2015 lancerede man i Kina en økonomisk plan, der hedder ”Made in China 2025”. Her besluttede man, at Kina skulle være førende inden for 10 teknologier blandt andet inden for eldrevne transportformer som droner og elbiler.

Derfor bliver det også utrolig attraktivt for de private virksomheder at investere i de områder, simpelthen fordi staten uddeler subsidier til de virksomheder. Det gælder blandt andet skattefordele og jord.

– Så hjernerne og pengene finder den rigtige vej. Det får ting til at ske, forklarer Christina Boutrup.

Herudover er man i Kina god til at lave eksperimenter og pilotprojekter, og det er blandt andet det, de har gjort hos den kinesiske virksomhed Ehang, som Christina Boutrup var ude at flyve med i foråret.

Potentiale på Sydfyn
I Danmark går der nogle år, før vi får de samme muligheder, men Christina Boutrup ser særligt et potentiale i det sydfynske øhav. I stedet for at have færger kunne man booke en flyvende taxi, som flyver fra A til B, når man skal bruge den.

– Det, der er forskellen på Kina og Danmark, er prisen. Og så er de så mange mennesker, så de kan masseproducere de her droner, så selve dronen bliver billigere. På den måde kan du også få en større volumen, og så er det klart, at prisen bliver billigere, fortæller Christina Boutrup og uddyber:

– Der er brug for en stærk hånd fra staten. Man kan ikke regne med, at kommercielle spillere kaster sig ind i det. Regeringen er nødt til at give en hjælpende hånd.

På Fyn finder man et internationalt hotspot for teknologi både til vands, lands og i luften, og selvom Kina på nogle områder er foran, så er vi stadig nødt til at bruge de styrkepositioner, vi har herhjemme.

– Jeg tror da, at de kompetencer og den viden vi har i Danmark og Odense kan bruges, fordi vi har lang erfaring med automatisering og sikkerhed i forhold til mennesker og maskiner, der arbejder sammen. Jeg er sikker på, at det spiller en rolle, men så skal vi også i gang, fortæller Christina Boutrup.

Fakta om International Drone Show
Til International Drone Show kan man dykke ned i de seneste udviklinger og muligheder indenfor droner blandt andet inden for Advanced Air Mobility – også kendt som flyvende taxier.

Du kan blandt andet høre et oplæg fra Diana Sigel fra Electra om det nyeste indenfor netop flyvende taxier samt den efterfølgende debat eller besøge NextGen Robotics stand, hvor Martin Winther Andersen står klar til en snak.

International Drone Show afholdes den 18. og 19. juni i H.C. Andersen Airport af Odense Robotics og UAS Denmark International Test Center, Danmarks nationale dronecenter.

Se mere her: International Drone Show – International Drone Show

Hvis du er mere nysgerrig på emnet, kan du høre mere om de nye innovative fartøjer i podcasten Robotterne Kommer episode 25.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *